28 januari 2018 Opening expositie “Champignoncultuur in Maasdriel”

jan 28, 2018

Zondagmorgen waren een aantal vrijwilligers al vroeg in de weer om buiten de laatste voorbereidingen te treffen voor de opening van de expositie. Binnen was alles al klaar natuurlijk. Om even voor twee uur arriveerde de heer Wiel Clabbers met zijn vrouw en een drietal collega’s van Museum De Locht uit Melderslo in Noord Limburg.

Zij namen als eerste een kijkje in de expositieruimte om een indruk te krijgen wat er zoal te zien was. De afdeling champignons van De Locht heeft ons met raad en daad terzijde gestaan bij het opzetten van de expositie. Om even na twee uur kwamen de eerste bezoekers het plein op en konden daar al smullen van heerlijke champignonhapjes verzorgd door dames van Hoppies Ammerzoden. Die bleven trouwens de hele middag te verkrijgen.

Half drie was het zo druk dat tijdens het welkomstwoord van voorzitter Ansfried Goesten zelfs mensen buiten op de stoep stonden mee te luisteren. Hij verwelkomde de aanwezigen, waaronder vele (oud)kwekers uit onze gemeente en de wethouders de Vreede en van den Anker. Hij dankte de werkgroep die al een aantal maanden druk is geweest met het inrichten van de expositie. In het bijzonder een woord van dank aan bestuurslid Marco Verhoeven die met toewijding champignons heeft gekweekt in de zeecontainer die op het museumplein staat. Meerdere keren per dag erheen om te sproeien, temperaturen en ontluchten. Een applaus van de aanwezigen was zijn deel.

Vervolgens kreeg de heer Wiel Clabbers het woord. Hij nam de bezoekers mee in de geschiedenis van de champignon door de eeuwen heen. Vertelde hij ook vele wetenswaardigheden over de teelt in Nederland in het bijzonder. Wiel sprak zijn bewondering uit voor de manier waarop in het museum de expositie is neergezet. Hij hoopte dat er naast De Locht nu ook in Kerkdriel een blijvende opstelling over de champignongeschiedenis mag komen. Mogelijk een eerste stap naar een echt champignonmuseum in deze regio suggereerde hij. Er bestaat een mooi spreekwoord: het echte nieuwe ontkiemt slechts aan het oude. Dat gaat met vallen en opstaan. Zo is het ook met de champignonteelt gegaan. Deze suggestie werd met applaus begroet.

Samen met Ansfried Goesten opende hij de deur van de expositieruimte. De lichten gingen aan, de vitrines werden verlicht en de bezoekers dromden naar binnen.

Onder het genot van iets fris, een biertje of een wijntje werden vele verhalen opgehaald door de talrijke aanwezigen. Mensen die bijna allemaal wel een binding hadden met het kweken of plukken van de champignons. Bij vertrek kregen alle bezoekers als bedankje onderstaande briefkaart mee die ook nog per post te versturen is.