Drielse Vertellingen en Ridders van Gelre

nov 23, 2022

Vrijdagavond 18 november vond de uitreiking plaats van de eerste Drielse Vertellingen 2022. Gelukkig kon deze jaarlijkse traditie van het Driels Museum, na 2 coronajaren weer fysiek plaatsvinden. Echter dit keer niet in het Driels Museum, vanwege de lopende expositie “in het spoor van Zwijsen”, maar in de aula van de Deken Wehmeijerschool in Velddriel.

Het was een geschikte locatie, temeer om dat het eerste exemplaar werd uitgereikt aan pastor Leendert Spijkers, die zijn jeugdjaren doorbracht in Velddriel. Zijn Velddrielse jeugd en zijn verder carrière werden mooi in de Drielse Vertellingen opgetekend door Paul van de Bighelaar, die als redacteur en schrijver weer een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van deze editie. Hiermee wil ik het andere redactielid Niels van Houten niet tekort doen. Hij zorgde ook voor het grafisch ontwerp en schreef een artikel over de historie van het Alem kerkje, die niet lang geleden nog dienst deed als pannenmuseum en nu te koop is. Andere leuke artikelen zijn; het verhaal over de hongersnood in de Bommelerwaard 1845-1846 door Robert Goesten, het uitgaansleven in Kerkdriel in de jaren 60 en 70 in Kerkdriel door Hans van Hooft. De geschiedenis van de Familie Chen (Cafetaria Het Poske) door Niels de Leeuw en het roemrijke verleden van de inmiddels opgeheven Drielse zwemclub door Gerdy de Groot, Peter van Heumen, Ria Merks en Rinus de Rouw. Kortom weer volop leesvoer voor de liefhebbers.

Op de zaterdagmorgen na deze feestelijke uitreiking waren vrijwilligers van het museum al weer vroeg in touw om deze nieuwe editie van de Drielse Vertellingen thuis te bezorgen bij sponsoren en vrienden van het museum. Het was een gezellige drukte in het museum die ochtend want juist die ochtend kreeg het Driels Museum bezoek van “Ridder van Gelre”, Rene Arendse. Hij besteedde die ochtend op Radio Gelderland ruimschoots aandacht aan het Driels Museum, aan de tijdelijke expositie in het spoor van Zwijsen en aan de uitgave van de nieuwe editie van de Drielse Vertellingen. Hij ontving onder andere live in de uitzending dan ook een exemplaar van dit nieuwe tijdschrift. Omdat Omroep Gelderland op bezoek was, was het Museum die ochtend, van 10 tot 12 ook geopend voor bezoekers. Diverse trouwe fans van Ridder René, hadden gehoor gegeven aan de oproep op de radio om naar het museum te komen. Er waren zelfs trouwe bezoekers uit Arnhem en de achterhoek. Zij zeiden aangenaam verrast te zijn, toen zij het voor hen onbekende Driels Museum hadden aanschouwd. Het was een geslaagd museum weekend. Bent U ook benieuwd naar de collectie van het Driels Museum of wilt U alles weten over de in Driel geboren Mgr Zwijsen, kom dan snel naar het Driels Museum. Voor de prijs hoeft U niet thuis te blijven. U betaalt namelijk geen entree. Een meevaller in deze dure tijden. Bent U alleen maar nieuwsgierig geworden naar de verhalen uit het rijke Drielse verleden, ga dan snel naar een van de verkooppunten en voor nog geen tientje hebt U ons tijdschrift, dat oogt als een boekwerk, in uw bezit.

Verkoop adressen in Kerkdriel:
Read shop Kerkdriel, & shop – tankstation, De Rouw Electroworld

en in Velddriel:
Berries frietrestaurant

Paul van de Bighelaar overhandigt Leendert Spijkers het eerste exemplaar Drielse Vertellingen 2022.
Bezoekers uit alle hoeken van Gelderland in het Driels Museum
Ridder René krijgt uitleg van Michel de Bruijn in het Driels Museum