Gratis Museumdag in Gelderland

okt 20, 2007

Zaterdag 20 oktober was er weer een gratis museumdag in Gelderland. Ongeveer vijftig Gelderse musea deden hier dit jaar aan mee. Thema dit jaar was Helden en Heldinnen. Ieder museum had dit thema op eigen manier ingevuld en uitgewerkt. In ons museum werd door Muziek- en Verteltheater DONDERELF van Philip en Theresia van der Zee een voorstelling gegeven. De aandachtig luisterende kinderen (en ouders) lieten zich meevoeren naar lang vervlogen tijden. Naar een tijd dat huizen alleen verwarmd werden door houtvuren, dat kaarslicht en het licht van flambouwen de enige verlichting was. De aanwezigen werden toeschouwer en deelgenoot van een verhaal, vol spanning en humor.

Deze middag werd het verhaal verteld van Prins Roland en de Boze Elfenkoning. Een grappig, spannend en magisch verhaal. Prins Roland’s zuster is verdwenen en door de boze Elfenkoning ontvoerd en meegenomen naar het ‘Elfenland’. Met de hulp van Merlijn, de wijze tovenaar en met een magisch zwaard aan zijn zij, trekt prins Roland door het Elfenland. Gezeten op zijn ‘beetje dom uitziende zwarte paard’ gaat hij op zoek naar zijn zuster. In het Elfenland slaat hij menigéén de kop eraf. Wat uiteindelijk wel weer te repareren valt. Maar of Prins Roland er in slaagt zijn zuster te bevrijden? Daar heeft de verteller de raadgevingen van zijn publiek voor nodig.

Na deze voorstelling konden de kinderen hun eigen Held of Heldin tekenen of kleuren. Zij werden hierbij geholpen door de in Kerkdriel en omgeving bekende kunstenaar Wim van Oss. De Provincie Gelderland heeft dit jaar hier een wedstrijd aan verbonden waarmee leuke prijzen te winnen zijn. De hoofdprijs is een mooie fiets. Wij zijn benieuwd of een van de deelnemers vanuit het Driels Museum bij de prijswinnaars zal zijn.