Groepsontvangst en dorpswandeling Familie Poulisse

jul 2, 2022

Zaterdagmiddag 2 juli waren we als vrijwilligers druk bezig met het zetten van koffie en thee toen de eerste gasten al aankwamen bij het museum. Dat was net na half twee terwijl de ontvangst om half drie zou beginnen. Dus even aanpoten om op tijd alles klaar te hebben.

Het gezelschap werd aan de deur ontvangen door Michel, Theo en Rob terwijl Maria en Gerrie de binnenkomers voorzagen van een kop koffie of glas thee met cake. Toen alle vijftig gasten binnen waren hield Michel een inleidend praatje over het ontstaan van ons museum. Hij stelde de overige de vrijwilligers (Hans en Tonnie waren ook gearriveerd) voor die de groep ging begeleiden op de dorpswandeling. Vervolgens werd door om en om aanwijzen van de gasten iedereen voorzien van een groepsnummer 1 tot en met 4. Tijdens deze inleiding vroeg een van de heren Poulisse of er mensen waren die de ring van zijn vader Jan Poulisse (toen hoofd van de R.K. Jongensschool) nog herinnerden. Verschillende vrijwilligers bekenden die ring wel een op hun hoofd te hebben gevoeld als corrigerende tik (wat toen nog kon).

Michel vertrok als eerste met groep 1 voor de rondwandeling. Ongeveer vijf minuten later ging Tonnie (voor het eerst als gids) ondersteunt door Rob met groep 2 op pad. Bleven nog over groep 3 met Hans en groep 4 met Theo. Bij het tellen van deze twee groepen bleken er een aantal “overlopers” naar groepen 1 en 2 te zijn geweest waardoor nu wel twee erg kleine groepjes ontstaan waren. Hans en Theo besloten dat we als gezamenlijke groep gingen lopen. Hans (ook voor de eerste keer) werd ondersteunt door Theo. Onvermijdelijk liepen de groepen soms dicht bij elkaar maar door wat langer ergens uitleg te geven werd dat soepel opgevangen. Omdat onder de gasten veel Drielenaren waren kregen ook de gidsen soms nieuwe feiten en weetjes te horen. Aangekomen bij het veerhuis en de woningen van twee heren Poulisse werden de groepen gemaand wat vaart te maken met het vervolg van de wandeling. Anders zouden we te laat terug zijn bij het museum. Want het vervolg van deze familiedag zou in de knel komen. Er ging nog een afsluitende borrel en etentje plaatsvinden in een plaatselijk gelegenheid aan de Zandmeren. De gidsen werden bij het vertrek bedankt voor hun goede begeleiding. Al met al voor iedereen van de gasten en vrijwilligers een geslaagde middag.

Voor we begonnen aan de wandeling werd er eerst nog een groepsfoto gemaakt op het plein voor het museumgebouw.