Groepsontvangst rolstoelafhankelijke bewoners van De Leijenstein.

sep 10, 2009

Donderdagmorgen om half elf werden een tiental rolstoelafhankelijke bewoners van De Leijenstein verwacht in ons museum. Onder begeleiding van burgemeester mevrouw Boerma en 10 medewerkers van de gemeente Maasdriel zou het gezelschap één uur bij ons in het museum vertoeven. Vier van onze vrijwilligers zouden met kleine groepen door ons museum, de wagenloods en de expositieruimte oude beroepen een korte rondleiding verzorgen. Doordat de bezoekers ruim twintig minuten te laat arriveerden kon dat helaas niet doorgaan wegens tijdgebrek en werd ter plekke een geïmproviseerd programma in elkaar gezet. Burgemeester Boerma en de gemeentemedewerkers ondervonden duwend achter een rolstoel tijdens de wandeling naar het museum hoe moeilijk het voor rolstoelgebruikers is om in het centrum van ons dorp gebruik te maken van de vaak smalle en ook slecht begaanbare trottoirs. Eenmaal binnen werd de groep welkom geheten in het museum en kreeg een kort uiteenzetting over de geschiedenis “Van oudheidkamer naar geregistreerd museum”. Daarna was er voor iedereen koffie, thee, fris al dan niet vergezeld van een plak cake. Hierna volgde een presentatie van een selectie uit de zeer omvangrijke fotocollectie van het museum. Die meeste oude foto’s werden van commentaar voorzien door een van de vrijwilligers waarbij vaak het horen van gebruikte “bijnamen” reacties bij het overwegend oudere gezelschap uitlokte. Ook deze presentatie moest vanwege tijdgebrek worden afgebroken. Om half twaalf ging de groep “wandelend” terug naar De Leijenstein want om twaalf uur moest er gegeten worden. Al met al toch een leuk bezoek aan ons museum dat door de gasten zeer op prijs is gesteld.

Op onderstaande foto’s (van Myrthe Claassen – Brabants Dagblad) ziet u de burgemeester als buddy arriveren bij het museum en de bezoekers aan de koffie.