Opening expositie “50 jaar Ker-Rolls”

sep 2, 2007

Zondagmorgen kwart over elf arriveerde een grote afvaardiging van Kunstrolschaatsvereniging “Ker-Rolls” bij het Driels Museum. Zij waren door Jachthoorn- en Trompetterkorps D.E.S. afgehaald bij De Kroon en met muzikale klanken begeleid naar het museum. Gelukkig onder een schuchter zonnetje na de regen die eerder op de morgen was gevallen. Het gezelschap werd opgewacht door het bestuur van het museum en een groot aantal belangstellenden. Namens het museum werd iedereen welkom geheten door de heer Michel de Bruijn. Hij feliciteerde de vereniging met hun vijftigjarig bestaan en bedankte leden en oud-leden, en de expowerkgroep, voor hun medewerking bij het tot stand komen van de expositie die op het punt stond te worden geopend. Namens de gemeente Maasdriel voerde wethouder Gijsbert Smit het woord die uiteraard de felicitaties van de gemeente overbracht en de hoop uitsprak dat de vereniging, ondanks de mindere mogelijkheden tot steun vanuit de gemeentekas, nog vele jaren in volle glorie zal blijven voortbestaan. Vervolgens richtte de heer Gerard Broekmeulen het woord tot de aanwezigen en “zijn” vereniging. Als laatste in de rij sprekers kwam mevrouw Hannie Schnitfink-Nendels aan het woord. Zij was speciaal voor deze opening overgekomen uit Spanje waar ze reeds tien jaar woont. Zij gaf te kennen bijzonder vereerd te zijn deze tentoonstelling in Kerkdriel te mogen openen. Als men haar vijftig jaar geleden gezegd zou hebben dat ze op deze dag hier zou staan dan had ze waarschijnlijk iedereen voor gek verklaard. In het kort vertelde zij haar “rolschaatsgeschiedenis” in Kerkdriel en raakte nogal geëmotioneerd toen zij vertelde dat zij over de leden altijd sprak als “mijn kinderen”. Zij vroeg de aanwezigen een halve minuut stilte in acht te nemen voor degenen die de vereniging in deze halve eeuw zijn ontvallen. Hierna gaven de allerkleinsten van de “Ker-Rolls” een shownummertje ten beste op de muziek van de Kusjesdans.

Het was hun eerste openbare optreden en de groep bracht het er heel goed vanaf. Een luid applaus van iedereen was hun deel. Hierna verrichtte  “juffrouw Hannie” zoals zij in Kerkdriel genoemd werd de openingshandeling door een metershoog nieuw jubileumlogo van de vereniging te verwijderen uit de toegangspoort voor de museumingang. Alle belangstellenden betraden het museum, dat al gauw te klein bleek voor het grote aantal mensen, en in de expositieruimte klonken al snel kreten van herkenning bij het zien van heel veel foto’s vooral uit de beginjaren. Verschillende rijders en rijdsters van het eerste uur hadden een weerzien na vele jaren met hun vroegere trainster waarbij de verhalen en anekdotes niet van de lucht waren.

Het was onder het genot van diverse drankjes een feestelijk begin van de feestweek van de jubilerende vereniging. De expositie blijft in het Driels Museum nog tot zeker eind december te bekijken. Op de zondagen van 14.00 tot 17.00 uur en op de maandagen van 19.30 tot 22.30 uur.