Momenteel zijn wij gesloten

Lezing over de Hollandse waterlinie

7 juni 2023

Leestijd: minuten

Op de heldere woensdagavond van 7 juni, verzamelde een groep historie-liefhebbers zich in het sfeervolle Driels Museum voor een bijzondere lezing. Deze avond stond in het teken van de Hollandse waterlinie, een onderwerp dat door niemand minder dan Erwin Jose, een vooraanstaand expert op dit gebied, onder de loep werd genomen.

Met de kalmte en het vertrouwen van een ervaren spreker, nam Erwin zijn publiek mee op een fascinerende reis door de tijd, terug naar de oorsprong van de Hollandse waterlinies die hun wortels vinden in de turbulente periode van de 80-jarige oorlog. Deze unieke verdedigingswerken, die nu een eervolle plaats innemen op de wereld erfgoed lijst, werden tot leven gebracht door Erwin's levendige verhalen.

Erwin belichtte de ingenieuze defensieve functie van deze waterlinies, een tactiek die uniek is voor het Nederlandse landschap. Hij vertelde over hoe onze voorouders de waterlinies gebruikten om vijanden op afstand te houden, door grote stukken land onder water te zetten. Dit was mogelijk door het slim gebruiken van dijken, sluizen en kanalen, maar ook door de natuurlijke landschapskenmerken van Nederland; laaggelegen en rijk aan water.

Door de boeiende presentatie van Erwin, waarin hij met anekdotes, feiten en oude kaarten de waterlinies tot leven bracht, leek de tijd te vliegen. De toehoorders, die bij binnenkomst wellicht slechts een basiskennis hadden van de Hollandse waterlinie, verlieten het Driels Museum met een rugzak vol nieuwe inzichten. Ze hadden een verdiept begrip gekregen van de strategische betekenis van de waterlinies, en ook van de rol die deze speelden in de vorming van het hedendaagse Nederlandse landschap.

De avond met Erwin Jose bij het Driels Museum was meer dan een lezing; het was een reis door de tijd, een duik in de diepten van de Nederlandse geschiedenis en een eerbetoon aan de ingenieuze verdedigingsmechanismen van onze voorouders. Het was een avond die de bezoekers lang zullen blijven herinneren.

Bezoekadres

Volg ons ook op social media:

Ons museum is op de begane grond voor rolstoelers toegankelijk. We hebben helaas geen lift in ons gebouw zodat de bovenverdieping alleen per trap (vrij steil) bereikbaar is.

Openingsuren

• Zondag: 14.00 uur – 17.00 uur
  • Maandag: 19.30 uur – 22.30 uur
Momenteel zijn wij gesloten