Expositie 40 jaar D.E.S.

sep 25, 2005

Zondagmorgen 25 september 2005 maakte Jachthoorn- en Trompetterkorps Door Eendracht Sterk een korte rondwandeling met als einddoel het Driels Museum in de Teisterbandstraat. Daar werden zij opgewacht door burgemeester Mikkers, het bestuur van het museum, een aantal genodigden en belangstellenden. Na korte toespraken door voorzitter Jan Stoof, Michel de Bruijn namens het museum en burgemeester Mikkers vond de ludieke opening van de tentoonstelling plaats. Burgemeester Mikkers zinspeelde er in zijn toespraakje al op dat het gewaagd was van D.E.S. om de opening op een zonnige dag met waarschijnlijk een valse noot te beginnen. Afgelopen week had hij namelijk voor het eerst in zijn leven een instrument ter hand genomen om te proberen een redelijke toon uit een bastrompet te krijgen. Hij nam plaats tussen de twee bastrompettisten en blies de inzet van de mars “Parade aux trompettes” met redelijk succes. Het korps speelde vervolgens uiteraard deze mars uit. Hierna werd het gehele gezelschap verzocht binnen te komen om daar onder het genot van koffie, thee of een drankje de tentoonstelling te bekijken. Aan de hand van oude instrumenten, krantenartikelen, brieven, vlag, vaandel, diploma’s, winpels en veel foto’s is de geschiedenis van de vereniging letterlijk in beeld gebracht. Op vier levensechte poppen zijn de “oude” uniformen te zien. De sponsor die deze poppen aan het Driels Museum schonk – Wijgergangs Medical – had nog een verdere verassing in petto. Spontaan zegde hij toe de kosten voor een blijvende vitrine voor D.E.S. in het museum te zullen bekostigen. Uiteraard zijn D.E.S. en het museum de heer Wijgergangs en zijn bedrijf hiervoor heel dankbaar. Op de foto is burgemeester Mikkers volop in actie met zijn bastrompet tussen zijn tijdelijke collegamuzikanten.