Groepsontvangst seniorenvereniging ’t Verzetje Alem

jun 2, 2022

Donderdagmiddag 2 juni waren we als vrijwilligers druk bezig met het zetten van koffie en thee toen de eerste gasten uit Alem al aankwamen bij het museum. Dat was rond één uur terwijl de ontvangst om half twee zou beginnen. Dus even aanpoten om op tijd alles klaar te hebben.

Het gezelschap werd ontvangen door Michel de Bruijn en Theo van Wanrooij. Onder het genot van een kop koffie of glas thee met cake hield Theo een inleidend praatje aan de hand van een bewerkte granaathuls die we in bezit kregen door familieleden van een overleden 100-jarige mevrouw Tante Nel uit Leimuiden. Net na de oorlog zijn mannen en vrouwen uit Woerden en Leimuiden naar hier gekomen om puin mee te ruimen en huishoudens weer op gang te helpen met manktracht en spullen. Als eerbetoon kennen we in Kerkdriel de Woerdensestraat en in Alem de Leimuidenstraat. De meeste gasten kenden die achtergrond niet. De granaathuls is indertijd door een inwoner van Maren bewerkt met een uitgeklopte afbeelding van de kerk in Maren. Als dank geschonken aan Nel bij haar vertrek uit Maren.

Na de koffie werd er in twee groepen begonnen aan een rondleiding in en om het museum. Met vele verhalen en anekdotes van beide gidsen. Zoals altijd vliegt de tijd en te vroeg naar de zin van de meeste gasten ging het gezelschap tegen kwart over drie naar hun volgende adres voor een verzetje. Beide vrijwilligers werden door het gezelschap uitvoerig bedankt voor de leuke ontspannen uurtjes die in het museum waren doorgebracht. Toch werd nog even tijd gevonden voor het maken van een groepsfoto.