Opening expositie over Wim Daams – Drielse ondernemer en kunstschilder

okt 4, 2009

Zondag 4 oktober is expositie over Wim Daams geopend. Deze markante Drielenaar was een bekend figuur in onze gemeenschap. Hij was huisschilder en dreef samen met zijn vrouw An jarenlang een woninginrichtingzaak aan het Mgr. Zwijsenplein. Daarnaast was hij betrokken bij allerlei verenigingsactiviteiten zoals Alwima, Mitema en Braderie (voorloper van Den Delkant). Met carnaval in Teskesdurp was hij als lid van de raad van elf bekend als Wim de Stoelenmatter. In zijn echte vrije tijd was Wim een verdienstelijk kunstschilder van landschappen, dorpsgezichten en stillevens en portretten.

Om 14.00 uur werden de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen welkom geheten in het museum door vrijwilliger Michel de Bruijn. In het kort schetste hij de voorbereidingen van deze expositie en bedankte met name Hans Daams en Annemiek de Ridder-Daams voor de fijne samenwerking met de familie en achterban. Hulp kreeg het museum bij het selecteren van de werken en zelfs bij het echte inrichten van de expositie. Ruim twintig werken uit het oeuvre van vader, opa en overgrootvader Wim zijn in het museum te bewonderen. Ook de door hem gebruikte schildersezel, paletten, verftubes, inkten en penselen zijn bewaard gebleven. Na deze inleiding werd in de hal van het museum een schilderij van het Drielse veerhuis “onthuld” door Richelle en Justin twee achterkleinkinderen van Wim.

Na deze ceremonie betrad de familie en een groot aantal belangstellenden de expositieruimte om de getoonde schilderijen en voorwerpen te bekijken. Velen verbaasden zich over de grote verscheidenheid aan stijlen, technieken en voorstellingen die door de in 2000 overleden kunstenaar werden gebruikt om zijn creativiteit over te brengen op de doeken. Soms heel eenvoudig van opzet maar vaak ook tot in detail uitgewerkt met heel veel gevoel en vakmanschap.

Onder het genot van een drankje brachten de aanwezigen een paar gezellige uurtjes door in de expositieruimte. Velen maakten van de gelegenheid gebruik om voor het eerst, of opnieuw, de rest de collectie in het museum te bekijken met toelichting door een van onze vrijwilligers.

De expositie blijft in ieder geval tot half december te bezoeken in het Driels Museum.

Richelle en Justin na de "onthulling"